feedburner

Ruangan yang dibina untuk memberi ruang kepadaku yang tak cukup ruang




Al-Quran : Korang Pandai Baca?

Labels:

Photobucket


Siapa yang pandai baca Al-Quran angkat tangan..!!

Em, tajuk ni mungkin biasa bagi yang pandai baca. Tapi bagi yang tak, mereka akan terpikir sejenak. Pandai ke aku baca..?

Masa sesi usrah kat KTD atau nama programnye, Pembangunan Sakhsiah Akhlak Terpuji (PESAT), seperti kebiasaan usrah2 yg lain, tadarus Al-Quran dimulakan terlebih dahulu. Setiap orang dikehendaki membaca 3 ayat seorang. Dimulakan oleh naqib, Sir Irwan, bacaan begitu lancar sekali. Selepas itu, giliran ahli2 usrah yang lain. Rupa2nye bila semua orang baca, barulah tahu, ade yang kurang lancar membaca Al-Quran, tak kurang juga ada yang susah untuk mengenal huruf.

Mungkin bagi korang biasa. Tapi tahu tak berapa ramai yang golongan remaja yang tidak pandai membaca Al-Quran? Itu belum masuk orang2 tua lagi.

Ya, sangat sikit orang yang boleh membaca Al-Quran berbanding yang boleh baca.

Mak aku mengajar budak-budak ngaji. Pernah ajar budak yang dah tingkatan 5 yang baru mula nk belajar. Sangat susah sebab lidah dah keras kot.. Ada juga yang belajar sebulan, pastu dah tak datang2 lagi. Tak tau sebab apa. Mungkin malas sebab dah besar baru nak belajar. Budak2 skola elok je belajar sampai habis. Kes ni terjadi gak kat orang tua. Pun sama. Berhenti belajar dalam tempoh yang pendek. Memang dah tak boleh langsung membaca. Tapi yang aku salute adalah semangat diorang utk belajar tu. Biar pun aku yang hanya mendengar diorang membaca, aku dah rasa sesak nafas dan pening sebab baca tak dapat2 walau pun dah berkali2 mak aku ajar.. Apatah lagi mak aku yang mengajar..!!

Tapi yang tak reti2 nak pergi belajar ni, apa cerita..? Korang nak terus hidup dalam kelalaian?
Masa hari terakhir tingkatan 3 aku kat SAMeR dulu, Ustaz Anas ada berpesan kat semua pelajar2 SAMeR.

"Sepanjang cuti 2 bulan ni, jangan tinggalkan Al-Quran.. Kalau Al-Quran ditinggalkan dalam tempoh 3 hari, maka hati kita akan menjadi gelap.."

Baru 3 hari tak baca dah gelap hati. Habis tu yang tak baca langsung? Hitam berkilat kot..!

Aku bukan nak merendahkan orang2 yang tak pandai baca.. Mungkin ada yang cakap, “Ala, ko tu skola agama.. Leh la ckp lebat..!” Ya, aku dari sekolah agama, tapi budak sekolah agama je ke yang kena baca Al-Quran? Allah turunkan Al-Quran tu hanya utk budak sekolahh agama ke?

Tidak sama sekali.. Al-Quran diturunkan utk semua umat manusia.. So, dah jadi tanggungjawab setiap orang utk belajar membaca.. Alhamdulillah.. Kat KTD ni ada kelas tilawah. Pihak KTD akan merekrut semua pelajarnya supaya menjadi generasi Al-Quran.. Masa kelas tilawah mula2, utk trace siapa yang boleh membaca atau tak, diorang buat modul Iqra’ 1-6.. Mungkin bagi aku senang je nak baca.. Tapi yang tak pandai baca sangat susah..

InsyaAllah, kalau diorang2 ni berusaha utk belajar membaca Al-Quran, Allah akan bantu diorang ni..

Maksud hadis Nabi S.A.W, “Telah aku tinggalkan kepadamu 2 pekara, kamu takkan sesat selagi mana kamu berpegang kepada kedua-duanya. Kitab Allah dan sunnah pengajaranku..”
Jadi, kalau Al-Quran pun tak boleh baca, camne nak berpegang kepadanya? Dan kalau tak sesatlah nanti.. Na’uzubillah..

Dan pesanan kepada yang dah pandai membaca tu, Al-Quran bukan sahaja utk dibaca.. Tetapi juga utk difahami maksudnya.. InsyaAllah, aku berpesan kepada diri aku sendiri dan semua orang..

3 Mengkritik:
gravatar
liyana [syncro] said...
August 31, 2009 at 6:23 AM  

salam..
maaf utk mengatakannya..
dlm kalangan mmber2 ak kat poli ni sndiri pon cmtu gak..
mmg rmai yg x reti nk mmbaca jawi..

malah, bla dibuat hafazan.. siap translate ke rumi dlu bru leh hafal.. tp tu pon kira bguz gak lar ade usaha jugak nk buat.. tp bg yg x buat tu??

dlu mase zmn skola, ak jrg skali tngok org yg x reti nk mmbaca jawi neh.. skerat 2 jea, tu pon bkn dr klas ak.. tp bla dh msuk taraf ipt yg dok kat tgh2 bndr neh, dh tbalik pulak wlupon bkn sumenye org bndar!

kenapa jd mcm ni?????????

gravatar
Thahar said...
August 31, 2009 at 1:43 PM  

emm..salah satu faktor..
parents tak amek berat..

uba kalo dorang hntar ank dorang pi ngaji.. insyaAllah.. pandai la dia tu nanti..

yg tak taw nk tp nk blaja, cari la yg berilmu utk ajar..jgn blaja sorg2..
kang salah..

gravatar
liyana [syncro] said...
September 2, 2009 at 8:50 PM  

kalo parents soh ank2 p ngaji, tp mak bapak sndiri pon xleh ngaji X JADI JUGAK..

same lar jugak mcm parents x solat, ank2 ikot tingkah laku mak bapak.. mak bapak amat perlu memainkan peranan mereka..

kalo mak bapak x care / x berat psl agama, mmg inilah yg tjadi.. blaja agama stakat utk pengetahuan sahaje.. x bguz tuh

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails