feedburner

Ruangan yang dibina untuk memberi ruang kepadaku yang tak cukup ruang




Lagi Pergi Tak Kembali

Labels:

Rasanya, baru sahaja entri saya pasal anak kucing yang mati hari itu. Pukul 10 malam tadi, tiba-tiba mak telefon. Ingatkan nak tanya pasal urusan kolej atau pun tanya khabar. Hehe. Rupa-rupanya nak sampaikan berita. Berita sedih.


"Mot (Si Comot) dah mati. Ketumbuhan dia pecah. Berulat. Darah menitik-nitik. Bau busuk."


Ya Allah. Baru 21 hari lepas Pok mati (Entri ini). Kali ini ibu dia pula. Tersentak seketika. Tiba-tiba kenangan indah dan memori selama 12 tahun terimbau. Dari saya darjah 3 (kalau tak silap) Mot dah wujud dalam hidup kami sekeluarga.


Mot paling rapat dengan saya. Masa kecik, bila baru bangun tidur, dia mesti datang dan jilat-jilat. Manja sangat. Dari kecil sampailah ke besar. Cuma baru-baru ini dalam setahun dua ini, dia dah mula tak aktif. Dah tua. Kadang-kadang nyanyuk.


Sebelum balik hari itu, lepas pesan kepada Pok supaya jaga mak dia, Mot pun saya peluk. Suruh dia jaga kesihatan. Tapi apakan daya. Ajal dia dah sampai. 12 tahun mungkin terlalu lama bagi riwayat seekor kucing.


Dan malangnya, tiada satu waris pun yang tinggal dari keturunan Mot. Maka, berakhirlah salasilah keluarga Mot.

Untuk pengetahuan anda, Mot adalah Presiden Persatuan Penduduk Kucing Setempat (PPKS) di taman perumahan saya. Hehe. Pernah satu ketika, dia duduk di halaman rumah. Banyak kucing-kucing duduk di sekitar depan rumah saya. Macam ada mesyuarat agung pula. Haha.


-Owh, tuanya-

-Badan pun dah bongkok-

-Muka kucing otai-

-Saat dengan anak tersayang, Pok-

-Hero menang dulu-

-Hero kalah kemudian. Hehe-

-Keluarga bahagia-

-Pok berlagak manja. Huh, berlagak betul!-

-Samseng muka jambu. Haha!-


P/S: Panjangnya entri ini. Sebab gambar-gambarlah ni. Hehe..

7 Mengkritik:
gravatar
Perindu_Ilahi said...
August 22, 2010 at 9:19 AM  

haha..rasa sedih jap,rasa lawak jap..
haha..

so skg tinggal berapa org kucing2 kat umah ko?

gravatar
Thahar said...
August 22, 2010 at 9:32 AM  

Ish3.. Konflik perasaan betul la ko ni. Haha..

Abeh xde da kucing.. itu last.. Haha..

gravatar
arekymz membuyau said...
August 23, 2010 at 7:59 AM  

assalam.
terkenang kat kucing aku yg mati atas pangkuan aku..
sedih nyee bile teringat balik..

gravatar
Thahar said...
August 23, 2010 at 11:36 AM  

Uish.. Lagi sedih.. Adeh.. Aku memahami..

Kucing ni pernah bersalin kt pangkuan aku. Hehe..

gravatar
arekymz membuyau said...
August 24, 2010 at 9:22 AM  

yeke?
aku ingt jantan..
tino upe nye..

gravatar
Thahar said...
August 24, 2010 at 11:33 AM  

Muko mace jate. Tapi tino. Tuo dah. Biaso laa..

gravatar
Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...
August 26, 2010 at 10:42 PM  

iyo lah thahar nye..
elok ko jage kucing ko..
insyaallah kucing tu doa kan kebaikan tuan dye..
;)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails