feedburner

Ruangan yang dibina untuk memberi ruang kepadaku yang tak cukup ruang




Merdeka? Tak Apalah. =)

Labels: ,

Malas nak buat entri atau design khas untuk merdeka. Antara sebabnya ialah:


Pertama: Sekarang ialah bulan Ramadhan. Fokus pada Ramadhan.

Kedua: Kebanyakan orang Malaysia tidak merdeka pada batinnya. Zahir sahaja yang merdeka. Jadi, buat apa mahu kecoh-kecoh yang kita sudah merdeka? Merdekakan hati dulu. Merdekakan jiwa.

Di mata dunia, kita sudah merdeka. 

Tapi,
Minda kita, merdekakah?
Jika bayi bersepah di sana - sini?
Minda kita, merdekakah?
Jika nafsu menjajah diri?
Minda kita, merdekakah?
Jika dosa berlori-lori?

Tidak. Kita masih belum lagi merdeka. Merdeka minda, merdeka hati, merdeka jiwa, merdeka diri. Barulah kita merdeka sepenuhnya.


Wallahu A'3lam..

7 Mengkritik:
gravatar
Perindu_Ilahi said...
September 1, 2010 at 2:36 AM  

sure xmerdeka gi!

nota : aku betul2 lupa hari ni hari merdeka..entri ko ni wat aku ingt.hu2..31 ogos ek.

gravatar
Thahar said...
September 1, 2010 at 3:26 AM  

Hari Merdeka 31 Ogos 1957. Semalam Hari Ulangtahun Kemerdekaan ke 53.
Hehe.

Nota: Ish3.. Tak ingat? Ni konpem x pgi program kt kolej ni. Haha. Kantoi!

gravatar
Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...
September 1, 2010 at 5:42 AM  

assalam.
betol2..
tu pasal la aku pon malas nak wat entri pasal merdeka.
kite dah kne jajah dari segi mental..

gravatar
Thahar said...
September 1, 2010 at 9:58 AM  

wassalaam..

tp, aku ni dah kira buat entri merdeka la ni. Hehe..

gravatar
Perindu_Ilahi said...
September 1, 2010 at 11:27 PM  

thahar : owh,ade ke program sempena kemerdekaan kat kolej?xtau plak aku...betul2 xtau..hu2 :p

gravatar
Thahar said...
September 2, 2010 at 12:57 AM  

Adeh. Cian betul pihak penganjur.

gravatar
Luqman Al- Hakim Bin Foaad said...
September 2, 2010 at 4:56 AM  

hahaha..
kire entri pasal merdeka dari perspektif berbeza kot..
hehehe..
:P

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails